img

Dlaczego warto być aktywnym jesienią?

Deszcz, słota, niskie temperatury, a słońca jak na lekarstwo. Właśnie tak wielu z nas wyobraża sobie jesień. Nic więc dziwnego, że zamiast wybrać się na spacer lub rower, wybieramy kanapę, koc i zaległe filmy. Na domiar złego raczymy się gorącą czekoladą i grzanym piwem. Zdrowe nawyki wypracowane wiosną i latem idą w zapomnienie. Czy zawsze musi tak być?

Pokonaj jesienną chandrę!

 

Niedobór słońca, konieczność wstawania przed wschodem, zimno, deszcz i spadające z drzew liście. To wszystko powoduje, że czujemy się smutni, zrezygnowani i bezsilni. Jest jednak na to rada - aktywność fizyczna. Wysiłek fizyczny powoduje wydzielanie endorfin, czyli hormonów szczęścia. Sprawia, że czujemy się odprężeni, zrelaksowani i zadowoleni. Jeżeli znajdziemy sobie dyscyplinę, która nas kręci i odpowiednich towarzyszy, świetna zabawa gwarantowana. Trening połączony ze spotkaniem towarzyskim? Czemu nie!

 

Zawalcz o swoje zdrowie!

 

Wiosną i latem łatwiej się zmobilizować. Perspektywa pojawienia się na plaży w kostiumie kąpielowym jest dla wielu z nas skutecznym bodźcem do działania. Jednak w aktywności fizycznej nie chodzi tylko o ładną sylwetkę. Chodzi przede wszystkim o zdrowie. Osoby z nadwagą i otyłością są bardziej narażona na rozwój takich chorób jak cukrzyca typu 2, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby, obturacyjny bezdech senny, choroba refluksowa przełyku, choroba zwyrodnieniowa stawów, kamica żółciowa czy niektóre nowotwory. Normy dotyczące aktywności fizycznej wypracowane przez Światową Organizację Zdrowia są takie same dla każdej pory roku. Nie należy więc usprawiedliwiać swojej niechęci brzydką pogodą czy krótkim dniem.

 

Nie trać tego co już masz!

 

Po co na wiosnę znów rozpoczynać wielkie odchudzanie, skoro można utrzymać ładną sylwetkę przez cały rok? Warto wyrobić sobie pewne nawyki, które pozwolą nam cieszyć się na co dzień ładną i zdrową sylwetką bez wielkiego wysiłku i ogromnych wyrzeczeń. Pierwsza z reguł dotyczy codziennego spożywania śniadań. To najważniejszy posiłek w ciągu dnia i nie możemy o tym zapominać. Druga sprawa to regularność w spożywaniu pokarmów. Prosty schemat to 5 posiłków dziennie co 3 godziny. Zaczynamy od pożywnego pełnowartościowego śniadania, następnie w pracy, w szkole lub na uczelni spożywamy drugie śniadanie, po kolejnych 3 godzinach jest czas na obiad, później podwieczorek i na koniec kolacja. Unikamy w ten sposób ,,ataków głodu”, nie rzucamy się na jedzenie i nie myślimy o niezdrowych przekąskach. Kolejna kwestia to unikanie tzw. pustych kalorii, czyli produktów, które nie dostarczają nam wartościowych składników, nie powodują, że czujemy się najedzeni, a jednak dostarczają wielu kalorii. Innymi słowy - nie odżywiają, a tuczą. Zaliczamy do nich słodycze, słodkie napoje, słone przekąski typu chipsy i paluszki, dania z restauracji fast food czy alkohol. Dieta to jednak nie wszystko. Nie da się zdrowo żyć bez regularnej aktywności. Niezależnie od pory roku, powinniśmy poświęcać jej minimum 30 minut dziennie. Dobrym pomysłem jest też wyznaczenie sobie pewnej ,,alarmowej granicy” na wadze. Chodzi o to, aby regularnie, np. co tydzień sprawdzać swoją masę ciała. Jeżeli okaże się, że zaczyna niebezpiecznie zbliżać się do ,,alarmowej granicy”, należy podjąć bardziej intensywne działania mające na celu odsunięcie się od wspomnianej granicy. Dbając o dietę i ruch możemy cieszyć się dobrostanem fizycznym i psychicznym przez długi czas.

 

A co jeżeli zdarzy się kontuzja?

 

Jak wiadomo, tam gdzie sport, tam i kontuzje. Czasami nawet mimo dobrej rozgrzewki i odpowiedniego doboru ćwiczeń zdarza nam się uszkodzić sobie nogę lub rękę. Na szczęście znamy sposoby na to, aby pokonać ból i możliwie szybko dojść do siebie. Osoby aktywne powinny być zaopatrzone w lek przeciwbólowy i przeciwzapalny z grupy NLPZ (niesteroidowe leki przeciwzapalne), jak np. granulat do rozpuszczania w wodzie z deksketoprofenem. Zaczyna działać szybko, już po 15 minutach od wypicia osiąga maksymalne stężenie w osoczu i łagodzi ból związany z kontuzją. Ponadto przy urazach kończyn, zwykle zaleca się odpoczynek i rezygnację z aktywności ruchowej na czas zdrowienia.

Materiał zewnętrzny

Redakcja

sekretciala.pl

Zobacz również